M/S OSFJORD

Kontakt oss!

(+47) 902 03 797
Send oss en epost!

Under ekstremværet "Knud" grunnstøtte fraktebåten M/S Osfjord den 22.9.2018 ved Linesøya i Åfjord kommune. Mannskapet på fire ble reddet med helikopter, mens skipet ble stående på grunn.

M/S Osfjord ble bygget ved Sønderborg Skipsverft, Danmark i 1967 (Byggenummer 52). Skipet hadde en bruttotonnasje på 469 tonn, var 47 meter langt, 8,8 meter bredt og hadde dypgang på 2,52 meter. Skipet har hatt mange ulike navn og eiere opp igjennom årene, men var solgt fra Osfjord Bulk Ltd. til Skjellsand A/S i Brønnøysund kun en uke før havariet.

IMG_4002 (1).JPG

Fjerning av vraket

Arbeidet med å tømme skipet for drivstoff og løse deler ble kort tid etter hendelsen igangsatt av bergingsselskapet Ardent. Det ble fjernet en rekke potensielle forurensnings- og forsøplingskilder, herunder tønner og kanner med ulike oljetyper, maling, fortøyningstau, livbøyer, batterier, pyroteknisk materiell, brannslukningsapparater og en livbåt.

Den 2. november 2018 ga Kystverket skipseier et pålegg om å fjerne vraket i sin helhet. Den opprinnelige planen for vrakfjerning, gikk, i korte trekk, ut på å tette fartøyet, feste flyteanordninger til vraket, for så å frakte Osfjord til Fosen Gjenvinning.

Det ble gjort en rekke forsøk på å få vraket til å holde seg flytende, men på grunn av vrakets tilstand, værforholdene og bunnforholdene på stedet, viste operasjonen seg å være krevende. Stedet hvor Osfjord grunnstøtte, er preget av grunt vann og steinete terreng, både under og over havoverflaten. Derfor var bergingsmannskapet avhengige av tilstrekkelig lange værvinduer for at de skulle kunne komme til og flyte vraket av grunnen.

Presseomtaler:

Mannskapet på fire reddet etter grunnstøting (NRK Hordaland, 22.9.2018)

Mannskap redda med helikopter etter Osfjord-havari (www.midtsiden.no, 23.9.2018)

Et vrak til besvær (Metal Supply, 23.5.2019)

Båtvraket som ble liggende (Fosna-Folket, 19.6.2019)

Klarte ikke å fjerne skipsvraket i én del – nå fjernes det bit for bit (Teknisk Ukeblad, 15.8.2019)

Skal fjerne over 400 tonn vrakrester (Fosna-Folket, 16.8.2019)

Nå er vraket fjernet: - Gikk problemfritt (Fosna-Folket, 3.9.2019)

Successful Wreck Removal of M/S Osfjord  (www.boa.no, 24.9.2019)

Framgångsrik nedmontering av skeppsvrak i Norge (www.professionelldemolering.se, 23.12.2019/ Papirutgaven 4-2019)

Til slutt innså forsikringsselskapet Danish Mutual Marine Insurance at det var nødvendig å vurdere alternative vrakfjerningsmetoder.

Løsningen

Sommeren 2019 tok Boa management, som også stod bak redningen av fregatten KNM Helge Ingstad, over oppdraget. Den nye planen besto i at vraket skulle kappes opp i 10 - 11 seksjoner, som deretter skulle fraktes til Fosen Gjenvinning for videre opphugging. Kristiansand Bygg AS fikk oppdraget med selve kuttearbeidet.

Vraket ble delt i seks seksjoner ved at Kristiansand Bygg AS tredde en diamantwire rundt vraket, for så videre å dele det fra undersiden og opp ved hjelp av en egenprodusert "giljotin". De avdelte skrogseksjonene ble videre heist om bord på Boabarg 42 ved hjelp av mobilkran, før de ble fraktet på lekter videre til Fosen Gjenvinning for opphugging.

Varierende værforhold gjorde at det ble noen ventedager underveis, men hele operasjonen ble utført i løpet av 26 døgn.